020-320 33 64 | office@logacom.nl
Logacom congresorganisatie

Pesten in het onderwijs: aanpakken en voorkomen

29 oktober 2013

Spant Bussum

€ 279,00 excl. BTW


Pesten is een groot probleem in onze samenleving. De gevolgen voor jongeren die gepest worden zijn van ingrijpende invloed op hun dagelijks functioneren. Langdurig pesten kan lichamelijke en/of psychische klachten veroorzaken met soms zelfdoding tot gevolg.

Zowel op de basisschool als in het voortgezet onderwijs komt pesten vaak voor. Uit onderzoek blijkt dat 28% van de kinderen aangeeft wel eens gepest te zijn. Dat is meer dan 1 op elke 4 kinderen. Leerkrachten spelen een belangrijke rol in de aanpak van het probleem. Zij dienen signalen van pesten te herkennen in de klas. Hoe sneller deze worden opgemerkt en er wordt ingegrepen, des te beter het lukt erger te voorkomen. Hiermee kan het gevoel van veiligheid in de klas worden vergroot. In de praktijk blijkt dit echter vaak makkelijker gezegd dan gedaan. Want hoe signaleer je pestgedrag? En op welke manier maak je pesten bespreekbaar? Hoe creëer je een veilige omgeving op school en in de klas en waarom is pesten zo lastig te bestrijden?

Onder leiding van dr. Carolien Gravesteijn, lector Ouderschap en Ouderbegeleiding, Hogeschool Leiden, worden deze en andere vragen voorgelegd aan verschillende sprekers tijdens het ochtendprogramma.

In de middag is tijdens de deelsessies voldoende ruimte voor uitwisseling, discussie en inspiratie. Onderwerpen van de deelsessies zijn uiteenlopend: hoe effectief zijn de verschillende anti-pestprogramma’s? Op welke manier werk je aan een positief groepsgevoel? En hoe vindt de preventie van cyberpesten plaats?

Dit congres biedt u inzicht in actuele methoden en interventies om pesten effectief aan te pakken. Bovendien geeft de opgedane kennis inzicht in het dagelijks handelen in uw werk.

Logacom werkt nog aan de definitieve programmering van dit congres. Zodra er meer informatie beschikbaar is, zullen we u via deze website en congreswebsite www.congrespesten.nl informeren.