Tijdens alweer de 8e editie van het Jaarcongres VMBO staat de professionele ruimte van de leraar centraal. Als leraar dient u iedere dag opnieuw in staat te worden gesteld om goed onderwijs te verzorgen. Met als resultaat dat u zich professioneel kunt ontwikkelen, zeggenschap heeft over de inrichting van het onderwijs maar ook dat de gezamenlijke ontwikkeling van de school als een professionele leergemeenschap wordt gezien.
Maar wat stimuleert u als vmbo-docent om uw eigen professionele ontwikkeling vorm te geven? Wat betekent dit voor de inhoud en inrichting van uw werk? Hier krijgt u tijdens dit 8e Jaarcongres VMBO dat plaatsvindt op 17 januari 2017 in ReeHorst te Ede antwoord op.
Tijdens het plenaire programma vertelt drs. Annoesjka Boersma u alles over de waarde van de leraar in een leergemeenschap voor leerlingen in het vmbo. Wat is de noodzaak van LOB binnen het vmbo? Inge Kirsten licht dit tijdens haar plenaire inleiding toe. Hoe bewaart u balans tussen theoretisch leren en praktisch doen? Leraar van het jaar VO 2015 Rachel Baan gaat hier op in en geeft tips en tricks voor lesgeven. En hoe verbetert u executieve functies op school? Dr. Mariëtte Huizinga vertelt u er alles over.
Het congresprogramma bevat twee deelsessierondes met uiteenlopende thema’s: hoe kunt u als docent een bijdrage leveren aan het versterken van de onderwijskwaliteit? Op welke manier kunt u onderhandelen met uw leerlingen? Hoe gaat u als docent om met grensoverschrijdend gedrag en hoe kunt u dit voorkomen? Op welke wijze kan uw school bijdragen aan een positieve ontwikkeling van jongeren?
Dit congres richt zich op vmbo-docenten, teamleiders en schooldirecties met als doel een bijdrage te leveren aan de kwaliteitsverbetering van het eigen onderwijs. En verder uiteraard iedereen die geïnteresseerd is in het vmbo.
Meer informatie en het volledige van dit congres kunt u nalezen op de congreswebsite www.vmboactueel.nl
3. Ouderbetrokkenheid 7.0: de kritische succesfactoren voor optimale samenwerking tussen ouders en school
Dr. Frederik Smit is verbonden aan het ITS, Radboud Universiteit Nijmegen. Hij verricht vooral onderzoek op het terrein van de relatie tussen ouders en school, kinderopvang en medezeggenschap in het onderwijs. Daarnaast heeft hij een onderzoeks- en adviesbureau: Frederik Smit Research & Advies.
Samen met leerlingen problemen in de klas anders en effectiever oplossen
Astrid Lindenburg, docent Master EN, afstudeerrichting Begeleiden, coach en onderwijsadviseur, Fontys OSO.
10. Aan de slag met positieve psychologie in het VMBO
Marion Panis, psycholoog, trainer en landelijk coördinator Stichting KEC.
UPDATE: Informatie betreft het coronavirus in relatie tot onze congressen.
Voor zakelijke congressen leek er zicht te zijn op uitzondering van de regel voor groepsgrootte van maximaal 30 personen (met inachtneming van 1,5 mtr afstand, gebruik van mondkapje en overige hygiënemaatregelen), maar dit is helaas niet het geval. Voorlopig zijn de huidige maatregelen om het coronavirus tegen te gaan van kracht en zijn wij genoodzaakt om de organisatie van congressen verder aan te passen op de mogelijkheden.
De programma’s voor de komende congressen zullen om deze reden plaatsvinden op een alternatieve locatie zonder fysieke deelnemers. Deelnemen kan dan online via livestream.
Naast veiligheid heeft dit ook nog als voordeel dat u geen reistijd heeft en toch uw registratiepunten kunt halen. Maar ook dat u, wanneer u verkoudheidsklachten heeft of in quarantaine zit, veilig kunt deelnemen aan het congres.
De online livestream organiseren wij voor u met Zoom Webinar. Voor online deelnemers is het mogelijk om vragen te stellen aan de spreker op het podium. Vragen van online deelnemers vanuit huis, praktijk of kantoor kunnen gesteld worden aan de spreker via Q&A. Naast de spreker(s) op scherm, zijn ook de powerpoints zichtbaar.