Het programma voor het congres Klassegedrag is in samenwerking met Uitgeverij SWP ontwikkeld door congresbureau Logacom. Meer informatie over het congres en het volledige programma met toelichting vindt u op congreswebsite www.klassegedrag.nl.
Het kan vriezen of dooien met een groep kinderen in de bovenbouw: er zijn aardige, vriendelijke, meegaande en er zijn temperamentvolle, opstandige, driftige, pestende, boze, drukke kinderen. Daarbij zijn er ook hoogsensitieve, hoogbegaafde en laagbegaafde, ontwijkende of juist haantje de voorste- kinderen. Kortom, de pluimage in de groep is breed en de leerkracht moet daarmee aan de slag.
Het omgaan met (probleem)gedrag maakt ‘gewoon’ deel uit van het dagelijks werk van iedere leraar. In de praktijk blijkt dit echter vaak makkelijker gezegd dan gedaan: soms is het gedrag klasse, en soms is het klassegedrag een probleem. De bedoeling van dit congres is om u te voorzien van extra kennis om gedrag te snappen en te plaatsen. Daarnaast krijgt u een flink aantal handreikingen om in de praktijk met verschillende soorten van gedrag om te gaan.
Onder deskundige leiding van prof.dr. Ron Oostdam, Lector Maatwerk in leren en instructie en hoogleraar-onderzoeksdirecteur Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding, Hogeschool van Amsterdam; Hoogleraar onderwijsleerprocessen, Universiteit van Amsterdam wordt kennis ontlokt bij de verschillende sprekers. De plenaire inleiders geven u een overzicht van de nieuwste wetenschappelijke kennis. De deelsessies bieden inzicht in actuele methoden en interventies om probleemgedrag in de klas effectief aan te pakken. Kennis die geboden wordt geeft inzicht en handvatten voor het dagelijks handelen in uw werk met kinderen. Thema’s die onder andere aan bod komen:
Preventie van gedragsproblemen in het basisonderwijs
Wat is de rol van leeftijdgenoten in de ontwikkeling van probleemgedrag?
Wat is er vanuit wetenschappelijk onderzoek bekend over de effectiviteit van
depressiepreventie(programma’s) in het onderwijs?
Hoe komt het groepsvormingsproces tot stand en op welke wijze kan dit het beste begeleid worden?
Op welke manier krijgen uw leerlingen meer inzicht in en controle over eigen emoties en gedrag?
Hoe kunt u bijdragen aan het vergroten van de weerbaarheid van de leerlingen?
Welke invloed heeft een leerkracht op de ontwikkeling van regiefuncties van de leerlingen
Doelgroep
Schrijf u in voor dit congres en ontmoet collega-professionals werkzaam als:
Leraar in het basisonderwijs (groepen 5, 6, 7 en 8)
3. Druk in de Klas? Een laagdrempelig programma voor basisschoolleerkrachten
(deze deelsessie is alleen beschikbaar in de tweede deelsessieronde)
Betty Veenman, MSc, promovendus van de Afdeling Klinische Neuropsychologie van de VU.
Evidence based cognitief gedragstherapeutische programma’s voor (LVB-)kinderen met gedragsproblemen op de basisschool
Dr. Juliette Liber, Universitair Docent, Cognitief Gedragstherapeut, Ontwikkelingspsychologie, Universiteit Utrecht.
8. Vertrouwen in je klas: Aanpak voor emotionele veiligheid op de basisschool
(deze deelsessie is alleen beschikbaar in de tweede deelsessieronde)
Daniëlle van der Heijden, verhalenschrijver, trainer & coach TA.
Drs. Tamar Kopmels, docent, auteur, trainer & coach TA.
UPDATE: Informatie betreft het coronavirus in relatie tot onze congressen.
Voor zakelijke congressen leek er zicht te zijn op uitzondering van de regel voor groepsgrootte van maximaal 30 personen (met inachtneming van 1,5 mtr afstand, gebruik van mondkapje en overige hygiënemaatregelen), maar dit is helaas niet het geval. Voorlopig zijn de huidige maatregelen om het coronavirus tegen te gaan van kracht en zijn wij genoodzaakt om de organisatie van congressen verder aan te passen op de mogelijkheden.
De programma’s voor de komende congressen zullen om deze reden plaatsvinden op een alternatieve locatie zonder fysieke deelnemers. Deelnemen kan dan online via livestream.
Naast veiligheid heeft dit ook nog als voordeel dat u geen reistijd heeft en toch uw registratiepunten kunt halen. Maar ook dat u, wanneer u verkoudheidsklachten heeft of in quarantaine zit, veilig kunt deelnemen aan het congres.
De online livestream organiseren wij voor u met Zoom Webinar. Voor online deelnemers is het mogelijk om vragen te stellen aan de spreker op het podium. Vragen van online deelnemers vanuit huis, praktijk of kantoor kunnen gesteld worden aan de spreker via Q&A. Naast de spreker(s) op scherm, zijn ook de powerpoints zichtbaar.