De Conflictloods als nieuwe nevenfunctie is van onschatbare waarde om conflicten, irritaties, pesterijen en andere aanvaringen, op de werkvloer preventief, constructief en efficiënt aan te pakken.
Zo zullen werknemers die te maken hebben met conflicten op de werkvloer de stap naar de HR-afdeling niet snel maken, omdat het op deze wijze aankaarten van zo’n situatie allerlei vervelende consequenties met zich meebrengt. De Conflictloods is in zijn nevenfunctie het eerste aanspreekpunt en gemakkelijker benaderbaar . Bovendien zal deze ook zelf bepaalde situaties eerder bemerken en aankaarten bij de betrokken collega’s.
Binnen arbeidsorganisaties is onvolledig zicht op de conflicten die daar spelen, met alle gevolgen van dien. Conflicten op de werkvloer worden te laat opgemerkt en duren hierdoor vaak onnodig lang. Kosten en andere negatieve gevolgen nemen toe naarmate het conflict langer voortduurt. In totaal wordt 30% van de tijd van het management aan conflictsituaties besteed.
Dat conflicten op de werkvloer een groot probleem zijn, blijkt wel uit een nieuwsbericht van juni 2016: “Ongewenst gedrag op de werkvloer; het komt vaker voor dan je denkt. Meer dan 1,2 miljoen mensen hebben er jaarlijks mee te maken op het werk. Dat betekent dat 1 op de 6 werknemers wordt gepest, gediscrimineerd of geïntimideerd. Het risico op een burn-out of langdurige uitval neemt daardoor toe. Wat voor de een wel meevalt, kan voor de ander namelijk de druppel zijn.”
Tel het aantal disfunctionele conflicten, onenigheid over beleid en werkuitvoering hierbij op, dan geeft dat aanleiding om na te denken over een structurele aanpak van conflicten in de organisatie.
Tijdens dit middagsymposium maakt u kennis met de nieuwe nevenfunctie “de Conflictloods”. Hierbij worden verschillen met de meer conservatieve benaderingen van conflicten binnen arbeidsorganisaties meteen duidelijk.
De Conflictloods zorgt voor:
Eerdere signalering en snellere onderkenning en pro-actieve aanpak van conflicten.
Oog voor akkefietje op de werkvloer.
Lagere (in)directe kosten.
Meer arbeidsvreugde, -productiviteit en -motivatie.
Grotere betrokkenheid in de team/arbeidsorganisatie
Aandacht voor een goede werkrelatie.
Een conflictvaardige arbeidsorganisatie.
Een conflictcultuur waarbinnen men van elkaar leert en elkaar feedback geeft.
Ambassadeurschap binnen de arbeidsorganisatie.
Meer informatie, het programma, toelichting op de inhoud en achtergrondinformatie leest u binnenkort ook in het online programmaboekje van het symposium op www.131016.logacom.nl
PROGRAMMA 13.30 uur - Ontvangst met koffie en thee 14.00 uur - Opening: De Conflictloods als nieuwe nevenfunctie Jocelyn Weimar, MfN Registermediator, coach, trainer en opleider verbonden aan Medling, auteur van de boeken De Conflictloods en De ScheidingsNavigator.
Lianne van Lith, MfN Registermediator, coach, trainer, opleider en Partner in Medling, auteur van de boeken De Conflictloods en De ScheidingsNavigator. 14.15 uur - Conflicten op de werkvloer in negen escalatie-fasen Jocelyn Weimar en Lianne van Lith. 14.45 uur - Koffie- en theepauze 15.15 uur - Conflictloodsing
Mini masterclasses door Medling-trainers
Vier fasen van teamontwikkeling (door Frank van der Heijden)
De invloed van het brein op conflictgedrag (door Hein Heijen)
Bewerking van conflicten op de werkvloer in negen de-escalatiefasen (door Jocelyn Weimar en Lianne van Lith)
Aan de slag met een conflictsituatie uit de praktijk (onder begeleiding van de Medling trainers)
17.00 uur - Netwerkmogelijkheden en nabespreking met de auteurs/ trainers onder het genot van een hapje en een drankje.
Deelnamekosten:
Het tarief voor deelname aan deze inspirerende middag bedraagt slechts € 49,00 excl. BTW, dit is inclusief het boek De Conflictloods Een praktische gids voor dagelijkse conflicthantering van Lianne van Lith en Jocelyn Weimar (t.w.v. €29,90), congresmateriaal, consumpties en borrel na afloop.
Kortingen:
Meerpersoonskorting: bij meerdere inschrijvingen vanuit één organisatie geldt meerpersoonskorting. Eerste deelnemer betaalt 100%, de tweede inschrijving krijgt 5% korting en de derde en alle volgende inschrijvingen krijgen 10% korting op congresdeelname. Voorwaarde is dat het factuuradres voor alle deelnemers gelijk is.
Aanmelden:
Voor dit symposium kunt u zich vooraf online aanmelden via de website, u ontvangt van ons daarvoor een factuur. Op uw inschrijving zijn de algemene voorwaarden van Logacom van toepassing. Als u wilt annuleren dan dient dit altijd per email of aangetekend schrijven te geschieden. De vier verschillende termijnen voor gedeeltelijke creditering van de deelnamekosten kunt u teruglezen in artikel 7 van de algemene voorwaarden.
Locatie:
Dit symposium wordt gehouden bij Bildung.city te Amsterdam-Duivendrecht (Spaklerweg 79, 1114 AE). Deze locatie is goed bereikbaar ten opzichte van de snelweg (A10, afrit S111), metro (halte Van der Madeweg) en trein (station Duivendrecht). Zie voor een uitgebreide routebeschrijving.
UPDATE: Informatie betreft het coronavirus in relatie tot onze congressen.
Voor zakelijke congressen leek er zicht te zijn op uitzondering van de regel voor groepsgrootte van maximaal 30 personen (met inachtneming van 1,5 mtr afstand, gebruik van mondkapje en overige hygiënemaatregelen), maar dit is helaas niet het geval. Voorlopig zijn de huidige maatregelen om het coronavirus tegen te gaan van kracht en zijn wij genoodzaakt om de organisatie van congressen verder aan te passen op de mogelijkheden.
De programma’s voor de komende congressen zullen om deze reden plaatsvinden op een alternatieve locatie zonder fysieke deelnemers. Deelnemen kan dan online via livestream.
Naast veiligheid heeft dit ook nog als voordeel dat u geen reistijd heeft en toch uw registratiepunten kunt halen. Maar ook dat u, wanneer u verkoudheidsklachten heeft of in quarantaine zit, veilig kunt deelnemen aan het congres.
De online livestream organiseren wij voor u met Zoom Webinar. Voor online deelnemers is het mogelijk om vragen te stellen aan de spreker op het podium. Vragen van online deelnemers vanuit huis, praktijk of kantoor kunnen gesteld worden aan de spreker via Q&A. Naast de spreker(s) op scherm, zijn ook de powerpoints zichtbaar.