13e Jaarcongres Brede School | Kindcentrum
Opvoeden, leren en ontmoeten
In 2018 organiseren wij alweer de 13e editie van het Jaarcongres Brede School. Sinds de voorzichtige start 23 jaar geleden van ‘de brede school’ zijn er nu zo’n 3000 van dit type scholen. In bijna alle gemeenten wordt gedacht over en gewerkt aan de verbinding en combinatie van onderwijs met kinderopvang, welzijn, zorg, sport en cultuur. Een brede school, of kindcentrum, waar kinderopvang en primair onderwijs gezamenlijk verantwoordelijk zijn en samenwerken. Het lijkt een perfecte mix van onderwijs, opvoeding, ontwikkeling, opvang en ontspanning in één dagarrangement.
Toch is nog lang niet alles uitgekristalliseerd en op één lijn. De kinderopvang als sector wordt anders gefinancierd, zit bij een ander ministerie dan het primair onderwijs en er spelen tal van verschillen van inzicht, maar ook van belangen, zowel organisatorische als pedagogische. In de praktijk blijkt dat er nog heel wat verschillen te overbruggen zijn.
En u?
Hoe maakt u substantiële stappen vooruit waarbij het belang van het kind centraal staat? Hoe creëert u een voorziening waarin kinderen samen kunnen opgroeien, spelen en talenten ontwikkelen? Wat betekent dit voor de professionalisering van de leerkracht en pedagogisch medewerker? En voor de jeugdhulpverleners? Wat is de rol van leidinggevenden hierin? En boven alles: hoe werkt u samen met andere partijen zodat er een succesvol kindcentrum ontstaat waar alle kinderen van 0-12 jaar samen opgroeien?
Dit congres is een goed moment om te overdenken, samen met collega’s te reflecteren en nieuwe ontwikkelingen te zien. Dit is al weer het 13e Jaarcongres Brede School. Een traditie van een goed bezocht congres, waar u de gelegenheid heeft nieuwe ideeën op te doen, geïnspireerd te raken en elkaar te ontmoeten.
Programma
Het congres biedt een breed programma met inspirerende sprekers, goede praktijkvoorbeelden en verrassende verbanden tussen praktijk en beleid.
Dagvoorzitter Wilma van Esch zal het congres onder deskundige leiding voorzitten. Zij laat u in een afwisselend en inspirerend praktijkverhaal, onderbouwd door theorie, nadenken over hoe kinderen het fundament en bindmiddel kunnen zijn van uw kindcentrum.
Drs. Jacques Verheijke neemt u mee naar waar het allemaal om draait: opvoeden, leren en ontmoeten. Welke dimensies kent het begrip integraliteit in uw praktijk en op welke wijze krijgt de meest belangrijke dimensie –de pedagogische- vorm en inhoud?
In de presentatie van Iliass El Hadioui (uitgenodigd) staat superdiversiteit op school, straatcultuur en het gezin centraal.
De basis moet op orde zijn. Marjoleine Jansen zet uiteen waarom dit een absolute voorwaarde is en hoe u dit kunt bewerkstelligen binnen uw brede school of kindcentrum.
Tijdens het congres bezoekt u twee keer een deelsessie. De deelsessies zijn geprogrammeerd aan de hand van de volgende acht thema’s:
De brede school door de ogen van
Professionalisering
Samenwerken op de werkvloer
Cultuur
Financiën
Ouderbetrokkenheid
Beleid & bestuur
Overig
Wij verwelkomen u graag op 10 april aanstaande in Jaarbeurs Utrecht!
GRATIS bij deelname:
Het tijdschrift: Kindcentrum-BBMP. Alle deelnemers ontvangen het magazine: Kindcentrum-BBMP, de afkorting staat voor Beleid, Bestuur, Management & Pedagogiek. Dit vakblad verschijnt zes keer per jaar, op de congresdag krijgt u een exemplaar mee naar huis.
Doelgroep:
Dit congres is bedoeld voor iedereen die in of voor een kindcentrum of brede school werkt, uit verschillende sectoren: onderwijs, welzijn, kinderopvang, peuterspeelzalen, gemeente, sport en cultuur.
EARLY BIRD
Inschrijven voor deze dag is al mogelijk! Doet u dit uiterlijk 2 maart 2018 dan ontvangt u ruim 10% EARLY BIRD korting en betaalt u €260,00 (excl. btw) voor uw deelname! Vroege aanmelders krijgen uiteraard later de gelegenheid om voorkeuren voor deelsessies op te geven.
Informatie:
Meer informatie en het programma kunt u vinden op de congreswebsite www.bredeschoolcongres.nl
1. De brede school door de ogen van een architect: Onderwijs en Kinderopvang- samen in één gebouw. Hoe werkt dat nu?
Marco van Zandwijk, Architect - Adviseur - Aanjager vanuit landelijk kenniscentrum Ruimte-OK.
Tweede spreker (ondernemer kinderopvang of schoolleider die recent te maken heeft gehad met een nieuwbouwtraject) wordt nader bekend gemaakt.
Werkvorm: Casus-behandeling / Best-practice
3.De brede school door de ogen van een juridisch adviseur: Samen in een bestuur of nog even niet?
(alleen beschikbaar in de 2e deelsessieronde)
Mr. Daniëlle Westerhoff, fiscalist, Van Doorne N.V.
Mr. Jochem Streefkerk, onderwijsjurist, Van Doorne N.V.
4. De brede school door de ogen van een bestuurder Primair Onderwijs: Samen-werken is collectief verantwoordelijk zijn . Waarom moeilijk doen als het samen kan?
5. Uw IKC, een uniek verhaal met passie geschreven!
Hanneke Vullings en Jessie Vogelsangs, adviseurs bij Helder & van Pas., ervaring binnen diverse IKC's.
Werkvorm: Interactief, informatief en doe overleg!
6. IKC werkt! Het IKC als professionele ontwikkelgemeenschap
Daniëlle van Doorne-Baas, Projectleider IKC, Junis Kinderopvang.
Marie-Louise van Mourik, Directeur-bestuurder, Junis Kinderopvang.
Drs. Puk Witte, Adviseur, Sardes, specialist op het gebied van onderwijs, opvang en opvoeding.
Drs. Hans Schwartz, Senior Adviseur, CAOP, hét kennis- en dienstencentrum op het gebied van arbeidszaken in het publieke domein. Daarnaast auteur van “Integrale kindcentra: Van visie naar uitvoeringspraktijk”.
Werkvorm: Casus-behandeling / Best-practice
Adrie Groot, voorzitter College van bestuur, Blosse Opvang en Onderwijs.
Jeanette de Jong, lid College van bestuur, Blosse Opvang en Onderwijs.
Werkvorm: Casus-behandeling / Best-practice
10. De nieuwe kleren van de keizer of mag het ietsje meer zijn...?
Judith Kuiten, MEd, en drs. Annet Kalsbeek, onderwijskundigen, trainen en adviseren professionals uit kinderopvang en onderwijs. Zie voor meer informatie: www.kalsbeekenkuiten.nl
Werkvorm: Interactief overleg (rollenspel)
Drs. Miek Hehenkamp, ambassadeur PACT. Miek maakt deel uit van Samenwerkend INnovatief Netwerk (SINN).
Jitty Runia, beiden ambassadeur van PACT. Zelfstandig projectbegeleider.
Werkvorm: Interactief overleg (rollenspel)
13. Kindcentrum: blokkendoos of integrale leeromgeving?
(alleen beschikbaar in 1e ronde)
Anki Duin en Gerdi Meyknecht, projectleiders PACT/ Kindcentra.
Kindcentra schieten als paddenstoelen uit de grond. Pedagogische voorzieningen zoeken elkaar op, stemmen af of gaan samenwonen in één gebouw.
14. Visie op cultuureducatie in het Integrale Kindcentrum
Drs. Ronald Kox, Hoofd Cultuureducatie, LKCA (Landelijk Kennisinstituut Cultuureducatie en Amateurkunst).
Onder andere auteur de Visie op Cultuureducatie in het Funderend Onderwijs (1985) en mede-auteur de Handreiking Basis voor Cultuureducatie.
Werkvorm: Lezing / Presentatie (kennisoverdracht)
Nancy Meuleners MSc en Tineke Drewes MA zijn beiden senior-adviseur bij BMC en werkzaam binnen het primair onderwijs en de kinderopvang.
Nancy Meuleners heeft tevens ervaring als directeur/manager in het primair onderwijs en de zorg, en in scholen met een combinatie daarvan.
Werkvorm: Interactieve workshop
Ria Goedhart MEd, Domeincoördinator gedrag van de Master Educational Needs, Seminarium voor Orthopedagogiek aan de Hogeschool Utrecht. Teamleider in de lesplaats Vlissingen.
23. Uurtje vrije studie voor bezoek aan informatiemarkt
UPDATE: Informatie betreft het coronavirus in relatie tot onze congressen.
Voor zakelijke congressen leek er zicht te zijn op uitzondering van de regel voor groepsgrootte van maximaal 30 personen (met inachtneming van 1,5 mtr afstand, gebruik van mondkapje en overige hygiënemaatregelen), maar dit is helaas niet het geval. Voorlopig zijn de huidige maatregelen om het coronavirus tegen te gaan van kracht en zijn wij genoodzaakt om de organisatie van congressen verder aan te passen op de mogelijkheden.
De programma’s voor de komende congressen zullen om deze reden plaatsvinden op een alternatieve locatie zonder fysieke deelnemers. Deelnemen kan dan online via livestream.
Naast veiligheid heeft dit ook nog als voordeel dat u geen reistijd heeft en toch uw registratiepunten kunt halen. Maar ook dat u, wanneer u verkoudheidsklachten heeft of in quarantaine zit, veilig kunt deelnemen aan het congres.
De online livestream organiseren wij voor u met Zoom Webinar. Voor online deelnemers is het mogelijk om vragen te stellen aan de spreker op het podium. Vragen van online deelnemers vanuit huis, praktijk of kantoor kunnen gesteld worden aan de spreker via Q&A. Naast de spreker(s) op scherm, zijn ook de powerpoints zichtbaar.