De thuiszittersproblematiek is de afgelopen jaren steeds meer op de agenda gekomen. De aantallen lopen op in plaats van af. Ligt u daar ook wakker van? Wat kunt u daar aan doen? En gaat het lukken ons lukken om het aantal thuiszitters terug dringen en dit probleem goed aan te pakken?
Er zijn heel uiteenlopende redenen waarom kinderen (tijdelijk) niet meer naar school gaan en thuis komen te zitten. Hoe kunnen we samen het aantal thuiszitters terug dringen, wat is het vertrekpunt, wat is er voor nodig om ècht in beweging te komen, welke acties/aanpassingen zijn er nodig om dit te bewerkstelligen?
Welke aanpak werkt en wat werkt niet? En hoe kan de aanpak verbeterd/verscherpt worden?
Welke (succes) factoren van ouders werken mee aan het oplossen van probleemsituaties, kan je maatwerk regelen? Wat is daar voor nodig? Door het uitwisselen van kennis en de ruimte voor verschillende perspectieven, krijgt u inzicht op diverse vraagstukken.
Er zijn veel projecten en initiatieven die de thuiszittersproblematiek proberen op te vangen. In twee deelsessierondes zijn verschillende workshops te volgen die diverse trajecten en thema’s laten zien. U ziet wat dit aanbod biedt aan oplossingen, maar ook waar de hiaten liggen.
Doelgroep:
Dit congres is ontwikkeld voor schoolbesturen, medewerkers van Inspectie van het onderwijs, medewerkers in de politiek, jeugdartsen, medewerkers van Samenwerkingsverbanden, leerplichtambtenaren, zorgcoördinatoren, decanen, mentoren, medewerkers vanuit de gemeente, jeugdzorgmedewerkers, schoolpsychologen, ouders, onderwijzers, zorgprofessionals, etc. die met thuiszittersproblematiek te maken hebben.
Deelname aan het congres is inclusief consumpties, congresmateriaal en het boek Langdurig en verborgen verzuim Ellen Assenberg en Thomas van der Vliet (Uitgeverij SWP) t.w.v. €19,50.
Informatie:
Meer informatie en het volledige programma kunt u nalezen op de congreswebsite www.thuiszitterscongres
1. Te bang of somber om naar school te gaan? Schoolweigering als specifieke vorm van schoolverzuim en de Link als onderwijsinterventie
Angst- en stemmingsklachten rondom de schoolgang zijn voor de meeste professionals een bekend verschijnsel. Maar hoe hiermee om te gaan? Tijdens deze deelsessie gaan we in op de verschillende soorten schoolverzuim en de definities daarvan (schoolweigering, spijbelen, schoolonthouding, school gemotiveerde afwezigheid). Daarnaast bespreken we welke functies het schoolverzuim kan hebben en wat dat kan betekenen voor de aanpak. Vervolgens wordt er dieper ingegaan op schoolweigering als specifieke vorm van schoolverzuim, waarbij onder andere risicofactoren binnen het onderwijs en aanpak binnen het onderwijs aan de orde komen. De Link wordt als specifieke onderwijsinterventie voor jongeren met schoolweigering toegelicht en onderbouwd. Tevens introduceren we het kennisteam schoolweigering dat onder het LECSO valt en waarvan Marije Brouwer-Borghuis mede kartrekker is.
2. Hoogbegaafd, uitdagingen en oplossingen in het onderwijs
Met veel hoogbegaafde kinderen in het onderwijs gaat het relatief goed. Echter met een bepaalde groep gaat het veelal veel minder goed. Zij lopen meer dan eens vast, vallen uit of stromen af… Dit niet zelden met allerlei ernstige gevolgen. Veelal zien we terugkijkend dat er al veel eerder oplossingen ingezet hadden kunnen worden om dit te voorkomen. Vroegsignalering is daarom er belangrijk. We zien daarnaast dat daar waar er meer kennis is over hoogbegaafdheid is, er ook meer passende interventies zijn.
3. Langdurig en verborgen verzuim. (Via signalering naar maatwerk binnen het voortgezet (speciaal) onderwijs).
Tijdens deze deelsessie bespreekt Thomas van der Vliet waarom geoorloofd verzuim net zo urgent is als ongeoorloofd verzuim. Aan de hand van het mede door hem geschreven boek “Langdurig en verborgen verzuim”, wordt de methodiek Recon op Maat (RoM), gericht op het terug naar school krijgen van thuiszitters, beschreven en komen actiepunten voor het regulier onderwijs aan bod.
4. Met outreachende integrale jeugdhulp weer naar school
De impact van thuiszitten is groot voor zowel ouders, jongeren als voor de omgeving.Team Thuiszitters werkt samen met ouders, jongeren en school aan het verkrijgen van maatschappelijk perspectief.De deelnemers verkrijgen inzicht in hoe ze echt aansluiting kunnen krijgen bij jeugdigen die vanwege allerlei problemen langdurig thuiszitten. Handvatten hoe je stapje voor stapje vertrouwen kunt opbouwen om weer bij school aan te sluiten. En inzicht in de noodzaak van samenwerking tussen verschillende disciplines voor een succesvolle aanpak.
Deze workshop gaat over jongeren die thuiszitten met een psychische kwetsbaarheid. Samen kijken we naar wat werkt in het begeleiden van deze jongeren. We gaan dieper in op de stem van de jongeren zelf en op de samenwerking tussen betrokkenen. Centraal staat de vraag: Wat heeft de jongeren met een psychische kwetsbaarheid nodig van anderen om weer terug te kunnen keren in het onderwijs, of om te blijven? Beide sprekers hebben veel ervaring in het begeleiden van leerlingen, thuiszitters, in samenwerking met GGZ.
Bijna alle jongeren op een middelbare school zijn wel eens ziek en komen dan 1 of meer dagen niet naar school. Gelukkig herstellen de meeste jongeren van hun lichamelijke klachten en pakken de schoolgang weer op. Sommige jongeren melden zich vaak ziek en verzuimen veel van school. Een deel van deze jongeren die veel schoolverzuim heeft, heeft last van (onverklaarde) lichamelijke klachten. Lichamelijke klachten zoals vermoeidheid, buikpijn of hoofdpijn komen vaak voor bij jongeren. Wanneer is er sprake van somatisch onvoldoende verklaarde lichamelijke klachten bij jongeren, welke beelden vallen hieronder en wat is dan de aanpak van deze klachten?
Tijdens deze sessie vertelt Hans Nieuwenstein hoe er gewerkt wordt binnen de Linkklassen. Dit zijn re-integratie klassen voor middelbare scholieren met internaliserende problematiek (TL, HAVO, VWO niveau) die langdurig thuis hebben gezeten. Hoe maken we het onderwijs veilig, overzichtelijk en inzichtelijk voor de leerlingen die veel negatieve ervaringen hebben opgedaan binnen het onderwijs en die tussen het wal en het schip dreigen te komen.
8. OPSTAAN tegen Thuiszitten, signaleren van dreigende thuiszitters
Nederland staat voor de taak om ruim 10.000 thuiszittende kinderen en jongeren weer naar school terug te krijgen. Ondanks Passend Onderwijs is dat een grote en uitdagende opdracht.
Wat kan een school of samenwerkingsverband hierin betekenen? Als een leerling eenmaal thuis zit, is het al vijf over twaalf. Terug kijkend zien professionals vaak dat de leerling of zijn ouders al verschillende signalen van dreigend thuiszitten heeft gegeven.
Welke signalen zijn waarneembaar (vanaf de leeftijd van 3,5 jaar) en hoe kun je daar als professional je handelen op afstemmen? In deze interactieve workshop gaan we hierop in aan de hand van literatuur en praktijkvoorbeelden.
Tijdens deze workshop presenteren we de signaleringslijst dreigende thuiszitter. Over risicofactoren op het niveau van leerling, zijn thuissituatie, school en samenleving.
9. Iedereen aan boord! Ook kinderen met een Licht Verstandelijke Beperking
Het realiseren van passend onderwijs aan leerlingen met een licht verstandelijke beperking en ernstige gedragsproblemen of psychiatrische problematiek vraagt om de samenwerking van ouders, onderwijs- en zorgprofessionals, gemeente en andere betrokkenen. Dit is immers een doelgroep waar alle wet- en regelgeving, alle problemen, en geldstromen samenkomen. In deze deelsessie beantwoordt Bart van Kessel de vraag wat er voor nodig is om de gewenste gezamenlijke aanpak te realiseren. Hij windt er geen doekjes om en spreekt klare taal over de van alle betrokkenen gewenste inbreng.
Leerkrachten krijgen onverwacht te maken met signalen van teruglopende participatie van een leerling. Welke handelingsmogelijkheden heeft u en ontwikkelt u om de leerling te blijven bedienen?
We verkennen de mogelijkheden van het door ACT! gehanteerde Passende Onderwijs Constructie-model POC). We zoeken de grenzen op van onderwijs-zonder-zorg. Tevens welke opties er bestaan om terugkerende thuiszitters waar nodig maatwerk te bieden. Tenslotte laten we u ervaren wat het betekent wat leerlingen u willen vertellen op basis van de Present Child-methode.
UPDATE: Informatie betreft het coronavirus in relatie tot onze congressen.
Voor zakelijke congressen leek er zicht te zijn op uitzondering van de regel voor groepsgrootte van maximaal 30 personen (met inachtneming van 1,5 mtr afstand, gebruik van mondkapje en overige hygiënemaatregelen), maar dit is helaas niet het geval. Voorlopig zijn de huidige maatregelen om het coronavirus tegen te gaan van kracht en zijn wij genoodzaakt om de organisatie van congressen verder aan te passen op de mogelijkheden.
De programma’s voor de komende congressen zullen om deze reden plaatsvinden op een alternatieve locatie zonder fysieke deelnemers. Deelnemen kan dan online via livestream.
Naast veiligheid heeft dit ook nog als voordeel dat u geen reistijd heeft en toch uw registratiepunten kunt halen. Maar ook dat u, wanneer u verkoudheidsklachten heeft of in quarantaine zit, veilig kunt deelnemen aan het congres.
De online livestream organiseren wij voor u met Zoom Webinar. Voor online deelnemers is het mogelijk om vragen te stellen aan de spreker op het podium. Vragen van online deelnemers vanuit huis, praktijk of kantoor kunnen gesteld worden aan de spreker via Q&A. Naast de spreker(s) op scherm, zijn ook de powerpoints zichtbaar.