In de meeste landen spreken de mensen meerdere talen, maar ook in ons land komt meertaligheid steeds meer voor. Wat is meertaligheid precies en wat betekent het thuis en op school? Hoe leer je eigenlijk twee talen tegelijk? Is het niet vermoeiend en hoe werkt dat in je brein? Hoe moet je als professional het gedrag van een meertalig kind beoordelen?
De sprekers van deze middag behandelen vanuit verschillende invalshoeken wat meertaligheid is, hoe kinderen meertalig opgroeien en hoe meertaligen functioneren.
13.30 - Marinella Orioni, auteur van Het meertalige kind, Meertalig opvoeden, en Hoeveel talen spreek jij?, biedt heldere inzichten over meertaligheid vanuit de samenleving, het brein, onderwijskundig en de gezinssituatie.
Niet altijd wordt een meertalig kind goed begrepen. Zeker niet in een omgeving waarin eentaligheid de norm is. Hoe leert een kind tegelijkertijd verschillende talen? Hoe schakelt hij over tussen de taal thuis en die op school? Iedereen heeft taalrelaties, hoe werkt zo’n taalrelatie precies? Wat is een moedertaal en kun je er meerdere hebben? En waarom is het juist goed om met je ouders de thuistaal te spreken?
14.15 - Ria Goedhart is hogeschooldocent bij het Seminarium voor Orthopedagogiek aan de Hogeschool Utrecht en auteur van Samenleren op een superdiverse school.
Vanuit een praktische invalshoek gaat zij in op meertaligheid in de klas vanuit kinderen met een migratieachtergrond. Zij combineert meertaligheid met sociaal-emotioneel leren en leermiddelen die daarvoor beschikbaar zijn. Wat betekent sociaal-emotioneel leren (SEL) voor leerlingen met verschillende nationale, etnische en taalkundige achtergronden, wat is de rol van de leraar en welke leermiddelen kunnen ingezet kunnen worden bij lessen SEL aan leerlingen (en ouders) met een vluchtelingachtergrond.
15.00 - Pauze
15.30 - Martine Broersen-Jong en Linda van Dijk. Martine Broersen-Jong is klinisch linguïst en logopedist. Ze heeft ruime ervaring in de diagnostiek en begeleiding van kinderen met gehoor-, taal- en spraakproblemen binnen audiologische centra en cluster-2 onderwijs.
Linda van Dijk is (preverbaal) logopedist en SI-therapeute. Ze is werkzaam op Logisch! Logopedisch Expertisecentrum en behandelt in de praktijk veel meertalige kinderen.
Kinderen die meertalig zijn vormen een bijzondere doelgroep binnen de diagnostiek van taalontwikkelingsstoornissen (TOS) en binnen de logopedie. Hoe verloopt de taalontwikkeling van meertalige kinderen en wanneer is er sprake van een TOS? Om ouders en derden goed te adviseren is het noodzakelijk onderscheid te kunnen maken tussen de normale meertalige ontwikkeling en een taalprobleem. Ook laat de spreker op dit symposium het belang zien van het kunnen omgaan met culturele verschillen binnen de diagnostiek en behandeling.
16.15 - In gesprek met de sprekers.
Gelegenheid tot vragen stellen, uitwisseling en discussie.
16.45 Afsluiting en borrel
UPDATE: Informatie betreft het coronavirus in relatie tot onze congressen.
Voor zakelijke congressen leek er zicht te zijn op uitzondering van de regel voor groepsgrootte van maximaal 30 personen (met inachtneming van 1,5 mtr afstand, gebruik van mondkapje en overige hygiënemaatregelen), maar dit is helaas niet het geval. Voorlopig zijn de huidige maatregelen om het coronavirus tegen te gaan van kracht en zijn wij genoodzaakt om de organisatie van congressen verder aan te passen op de mogelijkheden.
De programma’s voor de komende congressen zullen om deze reden plaatsvinden op een alternatieve locatie zonder fysieke deelnemers. Deelnemen kan dan online via livestream.
Naast veiligheid heeft dit ook nog als voordeel dat u geen reistijd heeft en toch uw registratiepunten kunt halen. Maar ook dat u, wanneer u verkoudheidsklachten heeft of in quarantaine zit, veilig kunt deelnemen aan het congres.
De online livestream organiseren wij voor u met Zoom Webinar. Voor online deelnemers is het mogelijk om vragen te stellen aan de spreker op het podium. Vragen van online deelnemers vanuit huis, praktijk of kantoor kunnen gesteld worden aan de spreker via Q&A. Naast de spreker(s) op scherm, zijn ook de powerpoints zichtbaar.