Scholen spelen een belangrijke rol in het ondersteunen van de mentale gezondheid en het welbevinden van kinderen en jongeren. Stressvolle gebeurtenissen als armoede, geweld en ziekte kunnen ervoor zorgen dat kinderen niet zo’n goede start in het leven krijgen. Gelukkig kun je iets doen. Kinderen zijn vijf dagen per week op school, school kan dan ook echt het verschil maken door te zorgen voor een veilige plek is waar ieder kind gezien wordt.
Deze middag maak je kennis met DNA-V (AWO-W), een ontwikkelingsgericht ACT model, dat je de kans biedt om samen met je leerlingen, al spelend, uitproberend, vallend en opstaand ontzettend veel te leren. Het heeft een beschermende impact voor leerlingen die stress en trauma ervaren. Het werkt preventief tegen allerlei mentale problemen.
Door te werken aan veerkracht verhoog je de kans dat kinderen beter bestand zijn tegen de impact van stressvolle gebeurtenissen. Vanuit wetenschappelijk onderzoek is steeds duidelijker geworden hoe veerkracht versterkt kan worden voor leerlingen. Met concrete lessen van uit de methode Werken aan welbevinden en veerkracht die ontwikkeld is vanuit dit wetenschappelijk onderzoek, werk je samen met de leerlingen aan de pijlers van welbevinden. Ondanks stress en trauma is mentale gezondheid en welbevinden van kinderen beter als ze veerkrachtiger zijn.
Deze middag biedt je inzicht vanuit de wetenschap, tools en handvatten vanuit de praktijk van het basisonderwijs.
Aanmelden Info & Programma